Witamina DWitamina D znajduje się w wielu produktach spożywczych, w tym np.: w rybach, jajkach, tranie czy wzbogaconym mleku. Słońce również przyczynia się do codziennej produkcji witaminy D przez organizm, zaledwie 10 minut przebywania na słońcu zapobiega niedoborowi.

Główną rolą witaminy D jest to, aby utrzymać prawidłowy poziom wapnia i fosforu we krwi. Witamina D pomaga nam lepiej przyswajać wapń, który buduje i utrzymuje silne kości. Może być używany samodzielnie lub w połączeniu z wapniem, w celu poprawy zdrowia kości i zmniejszenia ryzyka złamań. Witamina D może również chronić cię przed osteoporozą, nadciśnieniem, nowotworami czy innymi chorobami.

Witamina D – opinie – jak to z nia jest

Krzywica i osteomalacja to klasyczne choroby wynikające z niedoboru witaminy D. U dzieci, niedobór powoduje krzywicę, która jest zmiękczaniem i osłabieniem kości. U dorosłych niedobór witaminy D może prowadzić do osteomalacji, przez która mięśnie i kości są słabe. Istnieje grupa wysokiego ryzyka niedoboru witaminy D, należą do niej np.: osoby w podeszłym wieku, otyli, osoby o ograniczonej ekspozycji na słońce i dzieci, które są karmione wyłącznie piersią. Ludzie cierpiący na mukowiscydoze (nagromadzenie śluzu w płucach) lub chorobę zapalną jelit również są narażeni na niedobór witaminy D.

Najlepsze źródła witaminy D

Jak upewnić się, że dostarczamy sobie wystarczająco dużo tej niesamowitej substancji odżywczej? Oto trzy podpowiedzi, gdzie możemy znaleźć najwięcej witaminy D.

Wtamina D, a słońce

Jednym z najprostszych, a nie wspominając już, że bezpłatnym sposobem, aby dostarczyć sobie dziennej dawki witaminy D jest po prostu wyjście na słońce. Gdy skóra jest wystawiona na promieniowanie UVB z promieni słonecznych, wytwarzane zostają prowitaminy D, przenoszone później do krwiobiegu. Stamtąd są transportowane do wątroby, która przekształca je w witaminę D. Aby wyprodukować w skórze odpowiednią dawkę wystarczy od 10 do 15 minut, w zależności przede wszystkim od pigmentu skóry (ciemniejszy kolor skóry może wymagać trochę więcej czasu). Będąc na słońcu dłużej, możemy doprowadzić do powstania produktów ubocznych, takich jak tachysterol i lumisterol.

Witamina D, a dieta

Innym sposobem na dostarczenie do organizmu witaminy D jest odpowiednia dieta. Witamina D naturalnie nie występuje w ogromnych ilościach w wielu produktach spożywczych. Tłuste ryby takie jak łosoś czy pstrąg, a także nabiał, jaja, rośliny, grzyby, wszystko to zawiera różnorodne ilości. Jednak, w celu walki z częstym występowaniem niedoborów witaminowych, wiele produktów zostało specjalnie wzbogaconych w witaminę D np.: pieczywo, płatki śniadaniowe czy mleko.

SUPLEMENTACJA

Jeżeli nie masz czasu  albo po prostu nie chcesz myśleć o tym zbyt wiele, to świetnym rozwiązaniem będą dla Ciebie multiwitaminy. Suplementy multiwitaminowe zawierają odpowiednią dawkę witaminy D, którą powinieneś dostarczyć sobie w ciągu dnia. Suplementacja staje się niezwykle ważne w okresie zimowym, kiedy to mamy ograniczoną ekspozycję na światło słoneczne.

Leave a Response