Witamina D – opinie – jak to z nia jest

Witamina DWitamina D znajduje się w wielu produktach spożywczych, w tym np.: w rybach, jajkach, tranie czy wzbogaconym mleku. Słońce również przyczynia się do codziennej produkcji witaminy D przez organizm, zaledwie 10 minut przebywania na słońcu zapobiega niedoborowi.

Główną rolą witaminy D jest to, aby utrzymać prawidłowy poziom wapnia i fosforu we krwi. Witamina D pomaga nam lepiej przyswajać wapń, który buduje i utrzymuje silne kości. Może być używany samodzielnie lub w połączeniu z wapniem, w celu poprawy zdrowia kości i zmniejszenia ryzyka złamań. Witamina D może również chronić cię przed osteoporozą, nadciśnieniem, nowotworami czy innymi chorobami.

Witamina D – opinie – jak to z nia jest

Krzywica i osteomalacja to klasyczne choroby wynikające z niedoboru witaminy D. U dzieci, niedobór powoduje krzywicę, która jest zmiękczaniem i osłabieniem kości. U dorosłych niedobór witaminy D może prowadzić do osteomalacji, przez która mięśnie i kości są słabe. Istnieje grupa wysokiego ryzyka niedoboru witaminy D, należą do niej np.: osoby w podeszłym wieku, otyli, osoby o ograniczonej ekspozycji na słońce i dzieci, które są karmione wyłącznie piersią. Ludzie cierpiący na mukowiscydoze (nagromadzenie śluzu w płucach) lub chorobę zapalną jelit również są narażeni na niedobór witaminy D.

Najlepsze źródła witaminy D

Jak upewnić się, że dostarczamy sobie wystarczająco dużo tej niesamowitej substancji odżywczej? Oto trzy podpowiedzi, gdzie możemy znaleźć najwięcej witaminy D.

Wtamina D, a słońce

Jednym z najprostszych, a nie wspominając już, że bezpłatnym sposobem, aby dostarczyć sobie dziennej dawki witaminy D jest po prostu wyjście na słońce. Gdy skóra jest wystawiona na promieniowanie UVB z promieni słonecznych, wytwarzane zostają prowitaminy D, przenoszone później do krwiobiegu. Stamtąd są transportowane do wątroby, która przekształca je w witaminę D. Aby wyprodukować w skórze odpowiednią dawkę wystarczy od 10 do 15 minut, w zależności przede wszystkim od pigmentu skóry (ciemniejszy kolor skóry może wymagać trochę więcej czasu). Będąc na słońcu dłużej, możemy doprowadzić do powstania produktów ubocznych, takich jak tachysterol i lumisterol.

Witamina D, a dieta

Innym sposobem na dostarczenie do organizmu witaminy D jest odpowiednia dieta. Witamina D naturalnie nie występuje w ogromnych ilościach w wielu produktach spożywczych. Tłuste ryby takie jak łosoś czy pstrąg, a także nabiał, jaja, rośliny, grzyby, wszystko to zawiera różnorodne ilości. Jednak, w celu walki z częstym występowaniem niedoborów witaminowych, wiele produktów zostało specjalnie wzbogaconych w witaminę D np.: pieczywo, płatki śniadaniowe czy mleko.

SUPLEMENTACJA

Jeżeli nie masz czasu  albo po prostu nie chcesz myśleć o tym zbyt wiele, to świetnym rozwiązaniem będą dla Ciebie multiwitaminy. Suplementy multiwitaminowe zawierają odpowiednią dawkę witaminy D, którą powinieneś dostarczyć sobie w ciągu dnia. Suplementacja staje się niezwykle ważne w okresie zimowym, kiedy to mamy ograniczoną ekspozycję na światło słoneczne.

Koncepcja Chronoodżywiania

zmiana nawykow zywieniowychKiedy zjesz coś przed snem- czas, kiedy nie potrzebujesz aż tak dużo energii- ostatecznie wygenerujesz powikłania metaboliczne, spowodowane przez wolne rodniki i nadmiar eletronów wytwarzanych w procesie.

W skrócie, jedzenie o późnej porze dnia sprawi, że wygeneruje się nadmiar wolnych rodników, które uszkadzają DNA, co przyczynia się do występowania przewlekłych chorób zwyrodnieniowych i przyśpiesza starzenie się. Aby tego uniknąć, należy jeść ostatni posiłek co najmniej trzy godziny przed snem. David zauważa również, że zgodni z koncepcją chronoodżywiania, twoja zdolność do metabolizowania żywności jest związana z temperaturą ciała.

Temperatura ciała jest najwyższa około południa i wtedy twoje ciało też najlepiej pracuje, spala najwięcej kalorii. Co więcej David mówi, że:

„Znalazłem jedno historyczne potwierdzenie na to, a minanowicie jest ono związane z tradycyjną społecznością zapaśników sumo. Zastanów się jak Ci wszyscy Japończycy stali się tak duźi? Jak się okazuje już w latach 1400 i 1500 kiedy nie było ciastek i lodów, jedli więcej niż przeciętny japończyk, potrafili budzić się w środku nocy i zjeść większość ich pożywienia podczas gdy inni spali.

Co ma insulina do odchudzania?

sportWiększość ludzi, którzy starają się schudnąć, są odporni na insulinę, mam 35 lat doświadczenia w medycynie klinicznej i nie odkryłem bardziej skutecznego rozwiązania niż przerywany post, gdzie pomijasz śniadania lub kolację, ograniczając tym samym czas jedzenie każdego dnia. Takie ograniczenie jest potężnym działaniem, które poprawi twój metabolizm i zacznie spalać tłuszcz, używając go jako paliwa.

Co ma insulina do chudnięcia?

Dawid się z tym zgadza, ale zauważa, że większość ludzi, którzy pomijają posiłki i ograniczają kalorie, często nadal nie chudną.

„Widziałem setki takich osób”, mówi, dodając, że „jest duża liczba ludzi, którzy nauczyli się, że odchudzanie to jedzenie i nie jedzenie na przemian” . Starają się oni po prostu ograniczyć liczbę kalorii. Często jest to spowodowane strachem, lękiem i stresem.

Jednym z czynników, którzy tworzy opór w odchudzaniu jest ciągły stres, w którym żyjemy. Bo jeżeli nie odchudzasz się według określonego planu, którego trzymałeś się przez lata, czujesz się zestresowany, zdenerwowany. Dla mnie, niski poziom i chroniczne podwyższanie się insuliny i kortyzolu wpływa na ciało i współczulny układ nerwowy.

W istocie, dzieje się to nawet pomimo tego, że pomijasz posiłki, co powinno pomóc Ci schudnąć, ale stres i strach zaburza ten proces poprzez pobudzanie twojego współczulnego układu nerwowego. Ponadto, zgodnie z chronoodżywianiem, niektórzy ludzie łatwiej chudną, kiedy jedzą większość kalorii w pierwszej połowie dnia, więc może lepiej zrób większe śniadanie i pomiń obiad (lub odwrotnie).

Książka dr Lee Know „Życie- Imponująca historia naszych mitochondriów” naprawdę uświadomił mi jak ważne jest przeznaczanie odpowiedniej ilości czasu na posiłek. Większość ludzi je najwięcej w nocy, co może być ogromnym błędem ponieważ twoje mitochondria- siła napędowa twoich komórek- są odpowiedzialne za „spalanie” kalorii, których dostarczasz i zamienianie ich w energie.

Zmień swoje nawyki – zmienisz życie

dobry posilekStopniowo, w ciągu 15 lat, David opracował szereg strategii, które skutecznie rozwiązują problem wagi, postrzegania ciała, przejadania się, niepohamowanego apetytu, emocjonalnego jedzenia i niekończących się diet. Kluczem było przekazanie faktów naukowych i psychologicznych w taki sposób, aby ludzie mogli to zrozumieć, zacząć działać i uzyskać pożądane rezultaty.

Na przykład, wiele ludzi stosuje dietę i ćwiczenia, ale nie chudnie. Dlaczego? Często ludzie skarżą się na oferowane przez nas wskazówki. Możliwe, że mają problemy trawienne. Może są rozdrażnieni i zmęczeni. Może mają suchą skórę i włosy. A potem patrzę na ich dietę i okazuje się, że jest ona wyjątkowo uboga w tłuszcz.

Nawyki żywieniowe i ich wpływ na nasze życie

Dlaczego tak się odżywiają? Robią to ponieważ mają, jak ja to nazywam „toksyczne przekonania na temat żywienia”, wierzą, że zawartość tłuszczu w żywności wpływa na zawartość tłuszczu w ciele. Właśnie do tej informacji się stosują.

Problemem jest wiara w ten mit, a w rzeczywistości brak tłuszczu w diecie może być powodem, dla którego nie możesz schudnąć. Jednym z objawów niedoboru kwasów tłuszczowych jest istotny przyrost masy ciała lub niezdolność do utraty wagi. Jest to sprzeczne z tym, w co wierzy wiele ludzi, ale dowody są jasne i jeżeli nie zrzuciłeś wagi pomimo iż zrezygnowałeś ze wszystkich tłuszczów, to może nadszedł czas, aby przemyśleć czy postępujesz właściwie.

„W takich sytuacjach muszę zrobić to co nazywam intelektualną interwencją”-mówi David. „To jest moja szansa na dostarczenie informacji…i sprawić, aby wiedzieli, że są to fakty, które pomogą im osiągnąć wymarzony cel. (Mówię im) „zróbmy eksperyment, ponieważ odchudzasz się w ten sposób od kilkunastu lat. Więc teraz będziemy włączać do twojej diety zdrowe, niezbędne tłuszcze przez następne kilka tygodni. Następnie zobaczymy jak się wskutek tego czujesz”

Najczęściej, dodanie z powrotem zdrowych tłuszczów do diety powoduje bardziej regularne wypróżnienia, poprawę samopoczucia, lepszą kontrolę apetytu, a ostatecznie utratę masy ciała.

David zauważa, że większość ludzi straciło połączenie z inteligencją ich ciał. Jak mówi: „Kiedy uporządkujemy swoją dietę i zaczniemy jeść zdrowszą żywność, aktywuje się w nas genialna mądrość”.

Większość ludzi je również zbyt szybko, a to zbyt odcina cię od wrodzonej inteligencji organizmu, więc spowolnienie tempa spożywania posiłku jest bardzo ważną kwestią, która pomoże przywrócić naturalne połączenie. Jeśli należysz do osób, które jedzą szybko i nie zwracasz uwagi co spożywasz, tracisz to co naukowcy nazywają fazą głowowa w procesie trawienia. Jest to świetne określenie na smak, aromat, przyjemność i satysfakcje, w tym bodziec wizualny, posiłku. Naukowcy szacują, że około od 40 do 60 % siły asymilacyjnej każdego posiłku pochodzi właśnie z tej fazy.

„Innymi słowy, wystarczy, że patrzysz na jedzenie i już leci ci ślinka”- wyjaśnia David. „Myślisz o jedzeniu i zaczyna burczeć ci w brzuchu. Trawienie zaczyna się w umyśle. Kiedy nie zwracamy uwagi na posiłek, rozregulujemy nasz naturalny apetyt. Na dodatek, jedzenie w szybkim tempie powoduje stres w naszym organizmie.”

Dzień dobry

najlepsza dieta na odchudzanieWitajcie!:) Wyglada apetycznie? Mam nadzieję, że tak. Takie oto smakołyki jem sobie codziennie aby byc bardziej zdrowym. Zapraszam do czytania i komentowania na moim blogu!:))